Frihedsforsøget

Frihedsforsøget er forlænget med et ekstra år, og til august 2023 tager vi hul på år tre ude af fire. Vi glæder os til at prøve nye tiltag af og videreudvikle på elementer fra første og andet år.

Det skete i skoleåret 2022/2023

• Ny afdelingsstruktur på Jyderup Skole: Indskoling, mellemtrin og udskoling
  • Alle afdelingsteams skal selv lægge skema udfra teamets egne faglige og pædagogiske vurderinger, så vores elever mødes af den bedste tænkelige skoledag
  • Al undervisning foregår i klokketimer
  • Vi fastholder en kort skoledag, der giver plads til flere voksne i timerne. Det tror vi på styrker det faglige niveau.
  • Vi bevæger os mod en mere kreativ profil, hvor musik, bevægelse og innovation skal stå endnu stærkere
  • Vi puster liv til de gode idéer, som en del af skolens DNA
  • Vi har skabt et nyt logo med udgangspunkt i vores værdigrundlag. De fire hjerteblade i firkløveren symboliserer respekt, glæde, faglighed og tillid. Sloganet 'vi favner hinanden' er det mangfoldige fællesskab vi sammen står på. Farvevalget er med inspiration i de velkendte døre ved drama/musik, som man mødes af når man træder ind på skolen.

Til august 2022 går frihedsforsøgets andet år i gang. Vi har gennem første år prøvet forskellige tiltag af i vores undervisningsform, i vores møde med eleverne og forældrene og i afprøvningen af nye samarbejdsformer mellem lærere og pædagoger.

Med erfaring fra første år og med inddragelse af både elever, forældre og medarbejdere, tager vi nu fat på det miderste år af frihedsforsøget. Vi glæder os til at prøve nyt af - og til at bevare gode og virkbare elementer fra første år, bl.a. indførelsen af en kortere skoledag samt fordybelsesfagene på 7. - 8. årgang.

Det skete i skoleåret 2021/2022

• Kortere skoledage
  • Flere voksne omkring klasserne
  • Fagblokke i kultur, natur og krea
  • Fordybelsestime for de ældste elever
  • Vi afprøver nye idéer i kortere perioder fremtil efterårsferien

Et nyt skoleår står på spring og sammen med skoleårets begyndelse til august, søsætter vi en række spændende forandringer på Jyderup skole. Forandringerne er skabt med udgangspunkt i de input vi har modtaget fra elever, forældre og medarbejdere, da vi i et kort intro-forløb i foråret, inviterede til upload af gode idéer til fremtidens Jyderup skole.

Til august starter et rigtig interessant arbejde med frihedsforsøget, og her inviterer vi jer med - igen. Det er vigtigt for os at alle elever, forældre, medarbejdere og borgere kan følge med i tilblivelsen af vores fælles skole, og derfor synliggør og inddrager vi vi så meget vi kan.

Vi glæder os til at kunne dele og udvikle skole sammen med jer.

Stor begejstring hos borgmesteren

Borgmester Christina Krzyrosiak fortæller om den enestående mulighed vi i kommunens folkeskoler har fået, for at lave lige nøjagtig den skole vi drømmer om, med frihedsforsøget Børnenes skole.

En teaser til frihedsforsøget

Denne teaser-video var det allerførste spadestik vi tog sammen med frihedsforsøget i det tidlige forår 2020. Ideen var at skabe lyst og liv til at turde drømme og tænke ud af boksen og få gang i den kreative tankevirksomhed omkring udviklingen af fremtidens skole.

Sidst opdateret

04.07.2023